Vytisknout
Tisková zpráva – 15. listopadu 2010 – Hned několik večerů je v rámci nadcházejícího festivalu Janáček Brno 2010 určeno speciálně mladému publiku. Dramaturgie druhého ročníku této přehlídky, která v moravské metropoli začne hostováním moskevského souboru Helikon-Opera již zítra - v úterý 16. listopadu, nabídne kromě osvědčených souborů a jednotlivých umělců i „čerstvou krev“. A to jak z hlediska programového, tak interpretačního: svěží a neotřelý přístup k Janáčkově hudbě připravili i tak významní muzikanti jako Iva Bittová, Zuzana Lapčíková nebo vynikající švédský klavírista Roland Pöntinen.
Hned dvakrát se na programu objevuje Komorní opera Hudební fakulty JAMU, publikum se může těšit na vítěze Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka – Quartetto di gioia anebo stále oblíbenější orchestr Berg. Jeho dirigent Peter Vrábel povede 21. listopadu v Bazilice na Starém Brně výjimečný duchovní koncert sestavený ze skladeb Leoše Janáčka Otčenáš, Hospodine! a Arnolda Schönberga Ten, který přežil Varšavu. Pořadatelé lákají diváky z řad studentů vysokých škol na vstupné za 50 korun půl hodiny před začátkem představení; pro studenty JAMU, AMU, konzervatoří, hudebních a divadelních věd je to dokonce pouhých 20 korun.
Festival Janáček Brno proběhne mezi 16. a 28. listopadem na několika brněnských scénách. Nabídne více než 30 pořadů, zahrnujících širokou škálu žánrů – od opery a činohry, přes recitály a hudební večery až po čtení a site-specific projekty či workshopy nejen pro studenty. „Jednak je zde Janáčkova vokální symfonická a komorní tvorba, stejně hraná tedy i důležitá jako operní. A dále se snažíme ukazovat, jak dílo velkého Brňana rezonuje v tvorbě dalších žánrů a umělců. Domnívám se, že právě toto rozpětí je působivým rysem festivalu a otevírá ho nejširší kulturní veřejnosti. A navíc, jeho časový prostor je pokryt rovnoměrně co do počtu, ale zejména významu jednotlivých položek programu. To ocení zejména přespolní diváci, kteří vyžadují příslušně hutnou a výživnou náplň pro čas strávený na festivalu,“ říká Daniel Dvořák, ředitel Národního divadla Brno, jež je hlavním pořadatelem festivalu. Více na www.janacek-brno.cz.
Mladé publikum by mohlo ocenit již úvodní inscenaci festivalu Janáček Brno 2010 – Věc Makropulos v nastudování věhlasného moskevského souboru Helikon-Opera. Režijně je pod tímto kusem podepsán Dmitrij Bertman, několikanásobný držitel ruské obdoby Grammy Golden Mask, orchestr povede Vladimir Ponkin. K tomuto hostování se váží značná očekávání – už kvůli nápaditému scénickému pojetí Věci Makropulos. A rovněž pro reputaci Dmitrije Bertmana, mimochodem velkého zastánce Stanislavského režijních metod, stejně jako autora hudebního nastudování, dirigenta Gennadije Roždestvenského.
Oba svorně tvrdí, že některou z Janáčkových oper chtěli přenést na scénu už v 90. letech, ale zabránil jim v tom nedostatek finančních prostředků a prakticky permanentní hostování Helikon-Opery po celé Evropě. Podle kritiků se v případě příběhu Emilie Marty podařilo na jeviště přenést to, co Roždestvenský oceňuje na Janáčkovi a konkrétně Věci Makropulos – svéráz a novátorství, stejně jako humor, detektivku i milostnou zápletku v libretu i hudbě.
Pro festivalové publikum jsou připravena Janáčkova známá díla jako Káťa Kabanová, Její pastorkyňa, Věc Makropulos (představí se i její činoherní verze) nebo Sinfonietta. Chybět nemohou ani četné interpretace Janáčkovy tvorby inspirované moravskou lidovou hudbou – k lahůdkám bude vedle zmíněné Ivy Bittové, jež vystoupí se Škampovým kvartetem, patřit večer 20. listopadu v Redutě, který bude patřit zpěvačce a hráčce na cimbál Zuzaně Lapčíkové. Program s názvem Moravská lidová poezie v jazzovém hávu jí pomůže naplnit například kontrabasista Josef Fečo nebo saxofonista Rosťa Fraš.
„Na našich koncertech, kde zaznívají také naše verze Janáčkových kompozic, či autentických předloh jsem při uvádění tohoto repertoáru opakovaně pronesla myšlenku o tom, že kdokoli kdy čerpal pro svoje hudební vyjadřování zdroje v moravské lidové písni, bude jednou konfrontován s Mistrem. Myslím, že to vystihuje můj vztah k Janáčkovi,“ vysvětluje Zuzana Lapčíková a doplňuje: „V posledních několika letech jsem realizovala jen málo vystoupení, kde bych se nezabývala Janáčkem. Tady se budeme samozřejmě koncentrovat ještě intenzivněji.“
Samotné Národní divadlo Brno připravilo pro festivalové publikum dvě světové premiéry Janáčkových oper. V rámci festivalu dojde k historicky prvnímu provedení první opery Leoše Janáčka Šárka (1. premiéra 26. 11. v divadelním sále Reduty) v její původní verzi z roku 1887 jako jedné z posledních mistrových kompozic, jež dosud nikdo neměl příležitost vyslechnout. Světové hudební veřejnosti je tak vůbec poprvé po 123 letech od jejího vzniku dána možnost seznámit se s dílem, které stálo u počátku Janáčkovy operní tvorby a v němž se odráží prvotní autorovy postoje k tomuto žánru hudebního divadla.
Jelikož skladatel svou operní prvotinu ještě několikrát zásadním způsobem přepracoval, obsahuje verze z roku 1887 zcela odlišný hudební materiál než verze finální, s níž se lze dnes na operních jevištích setkat. Ačkoli první verze Šárky nebyla nikdy instrumentována a lze jí tak provést pouze s klavírním doprovodem, jedná se o kompletní kompozici, takže pro její první provedení bylo rozhodnuto nastudovat dílo i po stránce scénické v režijním nastudování mladé brněnské režisérky Kristiany Belcredi. Hudebním nastudování bylo svěřeno dirigentu a klavíristovi Ondreji Olosovi.
Druhou premiérou, jež proběhne v rámci festivalu Janáček Brno 2010, bude další méně frekventovaný operní titul Leoše Janáčka – Výlet pana Broučka do Měsíce (1. premiéra 17. 11. v Janáčkově divadle). Režii Národní divadlo Brno svěřilo výrazné osobnosti světového divadla, britské scénografce a režisérce Pamele Howard. Hudební nastudování bude dílem Jaroslava Kyzlinka. Tento Janáčkův opus bude uveden společně se Sinfoniettou; orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno povede zmíněný Jaroslav Kyzlink a vedle video artu Tomáše Rychetského bude její 3. věta ztvárněna i nápaditou choreografií jednoho z předních tvůrců současného tance – Jiřího Kyliána.
Také u Výletu pana Broučka do Měsíce sáhli inscenátoři po původní verzi díla – v tomto případě z roku 1917, která v této podobně nikdy nebyla divadelním jevišti uvedena. I s ohledem na dosavadní produkce režisérky Pamely Howard, jichž byly od roku 1960 na dvě stovky, lze očekávat velmi výraznou a sugestivní scénografii i režijní vedení. Tato nositelka Řádu britského impéria za služby divadlu má – vedle vztahu k Janáčkovi – obecně blízko k české moderní hudbě. Před pěti lety vytvořila scénu a kostýmy a režírovala inscenaci opery Bohuslava Martinů Řecké pašije pro Thessaloniki Opera, která byla hrána ve staré byzantské citadele Eptapyrgion. O rok později navrhla instalaci a režírovala tři fragmenty z opery Martinů Ženitba pro The Miller Gallery of Contemporary Art v Pittsburghu.
Na jevišti Janáčkovy opery se ve Výletu pana Broučka do Měsíce představí výrazné osobnosti současné opery: basista Jiří Sulženko s čerstvou zkušeností z milánské La Scaly, sólista Národního divadla Brno Roman Janál, sólista opery Národního divadla v Praze Jaroslav Březina, sólistka Opery SND Adriana Kohútková či mladá generace talentovaných pěvců Tereza Merklová Kyzlinková a Ondrej Šaling.
Hlavní pořadatel: Národní divadlo Brno
Spolupořadatelé: Filharmonie Brno, Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, Moravské zemské muzeum, Masarykova univerzita a Dům umění města Brna
Patron: Synot Tip
Hlavní partner: Komerční banka
Hlavní mediální partner: Česká televize
Mediální partneři: Lidové noviny, Lidovky.cz, Čro 3 – Vltava, Harmonie, Xantypa, Opera Now, Literární noviny
Prodej vstupenek: zahájen 1. května 2010
Slevy: 50 % - děti, studenti, senioři, ZTP
Předplatné: 3+1 zdarma
Studenti JAMU: 20,- Kč před představením
Prodejní místa: Předprodej NDB, Divadlo Reduta – i online /www.ndbrno.cz/prodej; Student Agency – Dům pánů Z Lipé, TIC Hustopeče, KIC Rosice, IC Kyjov, TIC Vyškov – pouze přímá koupě; ClassicTic – pouze on-line; Prodejní sítě Ticketportal – i on-line; Filharmonie Brno
Kontakty:
Šárka Motalová
Akreditace novinářů na jednotlivé akce festivalu
E-mail: motalova@ndbrno.cz, GSM: + 420 724 284 939
Vilém Spilka
Mediální servis
E-mail: spilka@24-7promotions.cz, GSM + 420 608 727 394
Tweet
Tisková zpráva
NadpisFestival Janáček Brno 2010 začíná již zítra – do hlediště chce přilákat také mladé publikum
Tisková zpráva – 15. listopadu 2010 – Hned několik večerů je v rámci nadcházejícího festivalu Janáček Brno 2010 určeno speciálně mladému publiku. Dramaturgie druhého ročníku této přehlídky, která v moravské metropoli začne hostováním moskevského souboru Helikon-Opera již zítra - v úterý 16. listopadu, nabídne kromě osvědčených souborů a jednotlivých umělců i „čerstvou krev“. A to jak z hlediska programového, tak interpretačního: svěží a neotřelý přístup k Janáčkově hudbě připravili i tak významní muzikanti jako Iva Bittová, Zuzana Lapčíková nebo vynikající švédský klavírista Roland Pöntinen.
Festival Janáček Brno proběhne mezi 16. a 28. listopadem na několika brněnských scénách. Nabídne více než 30 pořadů, zahrnujících širokou škálu žánrů – od opery a činohry, přes recitály a hudební večery až po čtení a site-specific projekty či workshopy nejen pro studenty. „Jednak je zde Janáčkova vokální symfonická a komorní tvorba, stejně hraná tedy i důležitá jako operní. A dále se snažíme ukazovat, jak dílo velkého Brňana rezonuje v tvorbě dalších žánrů a umělců. Domnívám se, že právě toto rozpětí je působivým rysem festivalu a otevírá ho nejširší kulturní veřejnosti. A navíc, jeho časový prostor je pokryt rovnoměrně co do počtu, ale zejména významu jednotlivých položek programu. To ocení zejména přespolní diváci, kteří vyžadují příslušně hutnou a výživnou náplň pro čas strávený na festivalu,“ říká Daniel Dvořák, ředitel Národního divadla Brno, jež je hlavním pořadatelem festivalu. Více na www.janacek-brno.cz.
Mladé publikum by mohlo ocenit již úvodní inscenaci festivalu Janáček Brno 2010 – Věc Makropulos v nastudování věhlasného moskevského souboru Helikon-Opera. Režijně je pod tímto kusem podepsán Dmitrij Bertman, několikanásobný držitel ruské obdoby Grammy Golden Mask, orchestr povede Vladimir Ponkin. K tomuto hostování se váží značná očekávání – už kvůli nápaditému scénickému pojetí Věci Makropulos. A rovněž pro reputaci Dmitrije Bertmana, mimochodem velkého zastánce Stanislavského režijních metod, stejně jako autora hudebního nastudování, dirigenta Gennadije Roždestvenského.
Oba svorně tvrdí, že některou z Janáčkových oper chtěli přenést na scénu už v 90. letech, ale zabránil jim v tom nedostatek finančních prostředků a prakticky permanentní hostování Helikon-Opery po celé Evropě. Podle kritiků se v případě příběhu Emilie Marty podařilo na jeviště přenést to, co Roždestvenský oceňuje na Janáčkovi a konkrétně Věci Makropulos – svéráz a novátorství, stejně jako humor, detektivku i milostnou zápletku v libretu i hudbě.
Pro festivalové publikum jsou připravena Janáčkova známá díla jako Káťa Kabanová, Její pastorkyňa, Věc Makropulos (představí se i její činoherní verze) nebo Sinfonietta. Chybět nemohou ani četné interpretace Janáčkovy tvorby inspirované moravskou lidovou hudbou – k lahůdkám bude vedle zmíněné Ivy Bittové, jež vystoupí se Škampovým kvartetem, patřit večer 20. listopadu v Redutě, který bude patřit zpěvačce a hráčce na cimbál Zuzaně Lapčíkové. Program s názvem Moravská lidová poezie v jazzovém hávu jí pomůže naplnit například kontrabasista Josef Fečo nebo saxofonista Rosťa Fraš.
„Na našich koncertech, kde zaznívají také naše verze Janáčkových kompozic, či autentických předloh jsem při uvádění tohoto repertoáru opakovaně pronesla myšlenku o tom, že kdokoli kdy čerpal pro svoje hudební vyjadřování zdroje v moravské lidové písni, bude jednou konfrontován s Mistrem. Myslím, že to vystihuje můj vztah k Janáčkovi,“ vysvětluje Zuzana Lapčíková a doplňuje: „V posledních několika letech jsem realizovala jen málo vystoupení, kde bych se nezabývala Janáčkem. Tady se budeme samozřejmě koncentrovat ještě intenzivněji.“
Samotné Národní divadlo Brno připravilo pro festivalové publikum dvě světové premiéry Janáčkových oper. V rámci festivalu dojde k historicky prvnímu provedení první opery Leoše Janáčka Šárka (1. premiéra 26. 11. v divadelním sále Reduty) v její původní verzi z roku 1887 jako jedné z posledních mistrových kompozic, jež dosud nikdo neměl příležitost vyslechnout. Světové hudební veřejnosti je tak vůbec poprvé po 123 letech od jejího vzniku dána možnost seznámit se s dílem, které stálo u počátku Janáčkovy operní tvorby a v němž se odráží prvotní autorovy postoje k tomuto žánru hudebního divadla.
Jelikož skladatel svou operní prvotinu ještě několikrát zásadním způsobem přepracoval, obsahuje verze z roku 1887 zcela odlišný hudební materiál než verze finální, s níž se lze dnes na operních jevištích setkat. Ačkoli první verze Šárky nebyla nikdy instrumentována a lze jí tak provést pouze s klavírním doprovodem, jedná se o kompletní kompozici, takže pro její první provedení bylo rozhodnuto nastudovat dílo i po stránce scénické v režijním nastudování mladé brněnské režisérky Kristiany Belcredi. Hudebním nastudování bylo svěřeno dirigentu a klavíristovi Ondreji Olosovi.
Druhou premiérou, jež proběhne v rámci festivalu Janáček Brno 2010, bude další méně frekventovaný operní titul Leoše Janáčka – Výlet pana Broučka do Měsíce (1. premiéra 17. 11. v Janáčkově divadle). Režii Národní divadlo Brno svěřilo výrazné osobnosti světového divadla, britské scénografce a režisérce Pamele Howard. Hudební nastudování bude dílem Jaroslava Kyzlinka. Tento Janáčkův opus bude uveden společně se Sinfoniettou; orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno povede zmíněný Jaroslav Kyzlink a vedle video artu Tomáše Rychetského bude její 3. věta ztvárněna i nápaditou choreografií jednoho z předních tvůrců současného tance – Jiřího Kyliána.
Také u Výletu pana Broučka do Měsíce sáhli inscenátoři po původní verzi díla – v tomto případě z roku 1917, která v této podobně nikdy nebyla divadelním jevišti uvedena. I s ohledem na dosavadní produkce režisérky Pamely Howard, jichž byly od roku 1960 na dvě stovky, lze očekávat velmi výraznou a sugestivní scénografii i režijní vedení. Tato nositelka Řádu britského impéria za služby divadlu má – vedle vztahu k Janáčkovi – obecně blízko k české moderní hudbě. Před pěti lety vytvořila scénu a kostýmy a režírovala inscenaci opery Bohuslava Martinů Řecké pašije pro Thessaloniki Opera, která byla hrána ve staré byzantské citadele Eptapyrgion. O rok později navrhla instalaci a režírovala tři fragmenty z opery Martinů Ženitba pro The Miller Gallery of Contemporary Art v Pittsburghu.
Na jevišti Janáčkovy opery se ve Výletu pana Broučka do Měsíce představí výrazné osobnosti současné opery: basista Jiří Sulženko s čerstvou zkušeností z milánské La Scaly, sólista Národního divadla Brno Roman Janál, sólista opery Národního divadla v Praze Jaroslav Březina, sólistka Opery SND Adriana Kohútková či mladá generace talentovaných pěvců Tereza Merklová Kyzlinková a Ondrej Šaling.
Hlavní pořadatel: Národní divadlo Brno
Spolupořadatelé: Filharmonie Brno, Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, Moravské zemské muzeum, Masarykova univerzita a Dům umění města Brna
Patron: Synot Tip
Hlavní partner: Komerční banka
Hlavní mediální partner: Česká televize
Mediální partneři: Lidové noviny, Lidovky.cz, Čro 3 – Vltava, Harmonie, Xantypa, Opera Now, Literární noviny
Prodej vstupenek: zahájen 1. května 2010
Slevy: 50 % - děti, studenti, senioři, ZTP
Předplatné: 3+1 zdarma
Studenti JAMU: 20,- Kč před představením
Prodejní místa: Předprodej NDB, Divadlo Reduta – i online /www.ndbrno.cz/prodej; Student Agency – Dům pánů Z Lipé, TIC Hustopeče, KIC Rosice, IC Kyjov, TIC Vyškov – pouze přímá koupě; ClassicTic – pouze on-line; Prodejní sítě Ticketportal – i on-line; Filharmonie Brno
Kontakty:
Šárka Motalová
Akreditace novinářů na jednotlivé akce festivalu
E-mail: motalova@ndbrno.cz, GSM: + 420 724 284 939
Vilém Spilka
Mediální servis
E-mail: spilka@24-7promotions.cz, GSM + 420 608 727 394
Tweet
Vstoupit do diskuse >> | Počet příspěvků: 0Vydáno: 15. 11. 2010 14:38
Kategorie: Kultura
Název zdroje: TWENTYFOURSEVEN Promotions, s. r. o. (ověřený zdroj [?])
Kategorie: Kultura
Název zdroje: TWENTYFOURSEVEN Promotions, s. r. o. (ověřený zdroj [?])
Popis zdroje:
http://www.24-7promotions.cz
http://www.24-7promotions.cz